+31 6 19816300 info@syracuse.nl

Goederenwagons zonder eigen rem komen onderaan de sorteerheuvel op emplacement Kijfhoek tot stilstand met een remslof. Als de remslof tenminste goed ligt. Onlangs testte Syracuse voor ProRail verschillende scenario’s voor het gebruik van de slof. 

 

Doorrollen

Hoe zorg je ervoor dat uitrollende goederenwagons vanaf de heuvel op Kijfhoek niet doorrollen? Ze hebben geen zelfstandig te bedienen rem voor hun laatste meters uitrol. Daarom is er de remslof, een stalen constructie met wiggen en een koppelstang. Die wordt geplaatst op de spoorstaven. Syracuse en ProRail testte op een apart emplacement wat er gebeurt als de remslof niet goed ligt.

Veiligheid voorop

Met de roltesten verzamelen we gegevens over verschillende factoren die remweg- en rolwegafstanden bepalen zoals wrijvingskrachten, rolweerstanden en ligging van het spoor. Die gegevens gebruiken we om simulatiemodellen aan te scherpen. Michiel: ”Het is goed om modellen regelmatig te testen. Zo kom je in de praktijk niet voor verrassingen te staan en het levert gegevens op waarmee we bepaalde situaties kunnen reconstrueren. Veiligheid staat daarbij voorop.”

Uit het spoor gewipt

Bij de faaltesten werd gekeken wat er kan gebeuren als een remslof verkeerd op het spoor wordt neergelegd. “Wat we hadden verwacht, gebeurde ook”, zegt Michiel. “De remsloffen werden in die specifieke situatie aangereden en uit het spoor gewipt of gingen kapot en waren niet meer bruikbaar. Ze konden daarna niet meer de nodige rem- of blokkeerfunctie leveren.”

Museumspoor

Het testen gebeurde in Stadskanaal, op een emplacement van de museumspoorlijn STAR. Daar kon – onder gecontroleerde en representatieve omstandigheden – vrijuit geëxperimenteerd worden zonder dat het onveilig werd.

Bron: ProRail 

We lieten willens en wetens iets misgaan en dat is best uniek voor ProRail

Michiel Stam | Directeur Syracuse, projectleider